مجله دیجی کالا – سام راد: اکثر صنایع نوین پس از گذران یک دوره رشد سریع، به نقطه عطف یکسانی میرسند. آنان از یک سو با سرزمینها و بازارهایی مواجه خواهند شد که میتوانند محمل استمرار روند افزایشی و سرگیجهآور درآمدها، مشتریان و چه بسا حاشیه سود باشند؛ و در سوی دیگر، با بازارهایی در حال بلوغ که به تدریج از سپری شدن دوران کارآیی مدلهای قدیمی خبر میدهند. این دقیقاً همان دوراهیای اســت که امروز بر سر راه صنایع مخابراتی خاورمیانه و آفریقا قرار گرفته اســت؛ بخشی که پس از طی یک دوره موفقیت چشمگیر دهساله، اکنون با نقطه عطفی بسیار مهم و سرنوشتساز روبهرو اســت.
اما نتایج مطالعات اخیر مؤسسه مککینسی نشان از آن دارد که فصل آتی صنایع مخابراتی در خاورمیانه و آفریقا بیش از آنکه با افزایش هرچه بیشتر شمار مشترکین تعریف شود، بواسطه نرخ رو به رشد و انفجاری تقاضا برای دادهها رقم خواهد خورد. مسلم اســت که جمعیت جوان و شهرنشین منطقه که به طور فزایندهای در حال یادگیری مهارتهای شبکههای اجتماعی هستند، هنوز مجال مناسبی برای گسترش شمار مشترکین، آنهم با نرخ رشد سالانه ۵۰درصدی در برخی بازارهای مشخص طی پنج سال آینده اســت اما بازده سهامداران اخیراً رو به کاهش گذاشته و از نرخ سالانه ۱۴درصدی طی سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ به نرخ سالانه ۹درصد در دوران پس از بحران مالی، یعنی سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ تنزل یافته اســت؛ افتی که حکایت از ظهور یک عرصه جدید رقابتی در سطح منطقه دارد.
مککینسی بر اساس سرانه تولید ناخالص داخلی و همچنین ضریب نفوذ تلفنهای همراه، ثابت و گوشیهای هوشمند، سه نمونه بازار مخابراتی را در منطقه شناسایی کرده اســت که عبارتند از بازارهای روبهرشد، قطبی و بالغ.
تحلیلها نشان میدهند که میان این سه نوع بازار تفاوتهای قابل توجهی از نظر اقتصاد کلان، توسعه شهرنشینی، مراحل توسعه بازار و از همه مهمتر، دینامیسمهای رقابتی و فرصتهای رشد پیشارو وجود دارد. بازارهای روبهرشد شامل کشورهای کمدرآمد آفریقایی از جمله تانزانیا اســت که در واقع معرف بزرگترین فرصتهای باقیمانده برای افزایش ضریب نفوذ هستند. بازارهای بالغ کشورهای پردرآمد منطقه خاورمیانه همچون کویت و عربستان سعودی را در بر میگیرند. اما بازارهای قطبی که برای مثال ایران و برخی اقتصادهای قدرتمندتر آفریقایی مانند مصر، نیجریه و آفریقای جنوبی را شامل شده، به دو بخش متفاوت تقسیم میشوند: جمعیت مرفهتر شهرنشین (بخش بالغ) و روستانشینان کمدرآمدتر (بخش در حال توسعه).
اپراتورهای مخابراتی در بازارهای بالغ کار سادهای در پیش ندارند؛ چرا که جریانهای نقدینگی زیر فشار رکود درآمدی و ضرورت سرمایهگذاریهای فزاینده قرار گرفته و در نهایت همانگونه که امروز شاهد آنیم، به کاهش اشتیاق سرمایهگذاران برای خرید داراییهای مخابراتی در منطقه منجر خواهد شد. به طور کلی، چالش اقتصادی پیشاروی تمامی بازارهای منطقه، از هر سنخ و گروهی، جدی و بحرانی اســت. به طور مثال، پژوهشها نشان میدهد اپراتورهای منطقه برای حفظ قابلیت رقابتی خود باید به طرز چشمگیری در هزینههایشان صرفهجویی کنند. با این وجود، نه تنها برای کاهش هزینهها، بلکه برای افزایش درآمدها نیز هنوز فرصتهایی عینی و محسوس در دست اســت. یکی از این فرصتها بهرهگیری از روشهای پیشرفته تحلیل داده اســت که میتواند با هرچه بالاتر بردن دقت شرکتهای مخابراتی در پیشبینی نرخ ریزش مشترکین، هزینههای سرمایهای این شرکتها را تا ۳۰ درصد کاهش دهد.
از لحاظ کسب درآمد هم به نظر میرسد ویدئو در دسترسترین منبع باشد. عایدی ۵ الی ۶ دلاری شرکتهای مخابراتی خاورمیانه و آفریقا از مصرف ویدئو به ازای هر مشترک به مراتب کمتر از دیگر کشورها و مناطق اســت که برای مثال در برزیل، چین، هندوستان و روسیه به ۳۰ دلار بالغ میشود. تنها بخشی از این اختلاف فاحش ناشی از مشترکین کمدرآمد اســت. حتی در کشورهای مرفهتر خاورمیانه و آفریقا هم هنوز از پتانسیل ویدئو به درستی بهرهبرداری نشده اســت. اپراتورهایی که بتوانند قفل مصرف ویدئو و دیگر محتوای OTT را بشکنند، تبعاً از مزایای فراوانی بهرهمند خواهند شد.
ادغام و دیگر انواع مشارکتهای نوین هم گزینه محتمل دیگری پیشاروی شرکتهای مخابراتی اســت. سهم بازار، به گواهی تاریخ، همواره بسته به حاشیه سود بوده و گسترش هرچه بیشتر آن، سرمایهگذاری در زیرساختهای اساسی را تسهیل میکند. در عصر دیتا گستره آن نوع بلوکهای فرکانسی که برای اپراتورها جذاب هستند، بسیار کمیاب اســت که این خود میتواند به ادغام، تشریک داراییها یا هر دوی این موارد بیانجامد.
در شرایطی که اپراتورها باید به دنبال اولویتبندی فرصتهای روبهروی خود باشند، دیجیتالسازی مستمر یک ضرورت ثابت و همگانی اســت. مدلهای کسبوکار دیجیتالشده به بازیگران منطقهای کمک میکند تا ضمن هرچه بالاتر بردن سطح رضایت مشتریان متناسب با استانداردهای عصر دیتا، هزینههای عملیاتی را هم به طرز چشمگیری کاهش دهند. به بیانی دقیقتر، بکارگیری هوشمندانه فناوری اپراتورها را در برپایی و توسعه یک اکوسیستم دیجیتال یاری میرساند؛ اکوسیستمی که میتواند موتور محرکه تقاضا برای خدمات دادهای بوده و امکان سرمایهگذاری بیشتر در کسبوکار اصلی مخابراتی و اتصالی، اتخاذ یک رویکرد بخشبندیشده و هدفمند در قبال مشتریان و ترویج اشکال ابتکاری و نوین ارتباط با مشتریان را فراهم آورد. حال شاید جزئیات آن بسته به هر شرکتی متفاوت باشد، اما آنچه مسلم اســت، ترسیم نمای کلی یک مدل کسبوکار دیجیتال و دادهمحور در آیندهای نه چندان دور برای تمامی شرکتهای مخابراتی حائز اهمیت خواهد بود.
این مطلب رالی اینترنت پر سرعت در خاورمیانه در سایت مفیدستان
به گزارش مشرق، نخستین کنگره ملی حمایت از طب اسلامی ــ ایرانی در تاریخ ۲۶ شهریور ماه جاری از ساعت ۹ صبح در تهران برگزار میشود.
مکان برگزاری این کنگره در صبح روز ۲۶ شهریور ماه پیش از ساعت ۸ صبح به
اطلاع عموم خواهد رسید؛ استاد حسین خیراندیش؛ مدیرعامل مؤسسه تحقیقات حجامت
ایران از تمام طرفداران طب سنتی کشور دعوت کرده اسـت تا در این همایش حضوری
گسترده داشته باشند:
این مطلب کنگره ملی «حمایت از طب اسلامی ــ ایرانی» برگزار میشود در سایت مفیدستان
این مدل جدید در رنگ زرگلد هم راهی بازار میشود که به احتمال زیاد علاقهمندان زیادی پیدا خواهد کرد. کاربران میتوانند این لپتاپ را در دو مدل خریداری کنند. مدل اول یک صفحه نمایش QHD خواهد داشت و مدل دوم از صفحه نمایش FullHD لمسی بهره میبرد. دل به این موضوع اشاره کرده که کاربران با این لپتاپ میتوانند تا ۱۳ ساعت به گشت و گذار در اینترنت و تماشای ویدیوی بنشینند.
البته برای مدل جدید لپتاپهای XPS 13 چند سخت افزار مختلف در نظر گرفته شده اسـت. کاربران میتوانند مدلهای Core i3، Core i5 و Core i7 این محصول را با ۴، ۸ و ۱۶ گیگابایت رم خریداری کنند. همچنین ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ و ۱ ترابایت حافظهی داخلی هم برای آنها در نظر گرفته شده اسـت. شرکت دل از تراشهی گرافیکی Intel HD 650 روی این محصول استفاده کرده اسـت.
فروش این لپتاپ از تاریخ ۱۳ مهر ماه با قیمت پایه ۷۹۹ دلار آغاز میشوند. همچنین مشخص شد که مدل رزگلد با قیمت ۱۴۹۹ دلار در اختیار کاربران قرار میگیرد.
این مطلب Dell مدل های جدید XPS 13 را معرفی کرد در سایت مفیدستان